قهوه

انواع دان قهوه

انواع دان قهوه

آیا تا به حال در مورد انواع مختلف دانه های قهوه یا اینکه از کجا آمده اند فکر کرده اید؟ در این مطلب می توانید راجع به انواع اصلی دانه های قهوه که در حال حاضر در بازار یافت می شوند اطلاعات بیشتری کسب کنید.
چهار نوع قهوه اصلی عبارتند از: عربیکا، روبوستا، لیبریکا، اکسلسا و هر چهار نوع آن دارای مشخصات طعمی کاملاً متفاوت و از محبوب ترین قهوه ها هستند.

عربیکا:

این دانه‌های خوشمزه قرن‌ها پیش در ارتفاعات اتیوپی به وجود آمدند و حتی ممکن است اولین دانه‌های قهوه باشند که به شکل نوشیدنی مصرف می‌شوند.
امروزه، دانه های قهوه عربیکا حداقل 60 درصد از کل قهوه مصرفی جهان را تشکیل می دهد. دانه های عربیکا در ارتفاعات بالا، در مناطقی که بارندگی مداوم و سایه زیادی دارند، کشت می شود.
مراقبت از درختان عربیکا معمولاً آسان است زیرا نسبتاً کوچک هستند و به راحتی هرس می شوند – معمولاً بلندتر از 180 سانتی متر نیستند. جثه کوچک آنها نیز برداشت را ساده تر می کند.
دان قهوه عربیکا رایج ترین و با کیفیت ترین نوع قهوه ی تولید شده است.

روبوستا:

نوع بعدی دانه های قهوه روبوستا است که دومین نوع دانه های قهوه در جهان است. منشا این دان قهوه در جنوب صحرای آفریقا است و در حال حاضر عمدتاً در آفریقا و اندونزی کشت می شود.

همچنین در ویتنام محبوبیت خاصی دارد و اغلب با ترکیبات قهوه مخلوط می شود. این نوع ارزان‌ترین قهوه است و انتخابی بسیار مقرون به صرفه از انواع قهوه ی رست شده می‌باشد.
گونه ی روبوستا در زیستگاه خود گیاهی بسیار قوی است (از این رو به آن روبوستا می گویند) و عملاً در برابر بیماری ها مقاوم است. قهوه روبوستا می تواند ارتفاعات مختلف را تحمل کند، اما به ویژه به آب و هوای گرم نیاز دارد که در آن بارندگی نامنظم باشد.
چیزی که روبوستا را از عربیکا متمایز می کند این است که حاوی دو برابر کافئین است اما به جای دانه های بادام شکل معمولی شبیه توپ های کوچک است.

لیبریکا:

قهوه ای است که در ابتدا در لیبریا کشف شد (از این رو نام آن لیبریکا است) اما اکنون در چندین منطقه از غرب آفریقا کشت می شود.
امروزه یافتن و تولید قهوه لیبریکا بسیار دشوار است، اما گونه ای است که می تواند از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار باشد.
در اوایل دهه 1980، بخش بزرگی از تولید جهانی عربیکا تحت تأثیر نوعی بیماری قارچی(Rust Disease) قرار گرفت و تجارت قهوه را وارد یک بحران جهانی کرد. محصولات عربیکا با محصولات لیبریکا که در برابر این گونه بیماری ها مقاوم تر بودند جایگزین شدند.
این ابتکار بسیاری از مشکلات را کاهش داد، اگرچه کیفیت قهوه یکسان نبود. برخی از مردم احساس می‌کردند که طعم آن شبیه قهوه نیست، اگرچه طعم لیبریکا با طعم عربیکا بسیار متفاوت است.
قهوه لیبریکا به خاطر رایحه گیاهی تند و طعم تند و دودی آن ارزشمند است. این گونه مقاوم اغلب با گونه های دیگر مخلوط می شود تا غلظت و پیچیدگی را زیاد کند.
دانه قهوه لیبریکا بزرگتر از دانه های دیگر است و تنها دانه قهوه در جهان است که شکل نامنظمی دارد.

اکسلسا:

چهارمین نوع اصلی دانه قهوه اکسلسا نام دارد. اکسلسا حدود 7 درصد از قهوه جهان را تشکیل می دهد. اگرچه زمانی آن را به عنوان یک گونه جداگانه قهوه در نظر می گرفتند، دانشمندان اخیراً آن را به عنوان یک نوع Liberica طبقه بندی کرده اند.
دانه های اکسلسا تقریباً به طور کامل در آسیای جنوب شرقی رشد می کنند، و شکل آنها تا حدودی شبیه به دانه قهوه لیبریکا بیضی شکل کشیده است. این دانه ها روی بوته های بزرگ 6 تا 9 سانتی متر قهوه در ارتفاعات متوسط زمین رشد می کنند.
با این حال، دانه اکسلسا در مقایسه با دانه قهوه لیبریکا از نظر طعم بسیار متفاوت است. گفته می شود قهوه اکسلسا بدنه ای میوه ای و ترش دارد.
طعم آن یادآور یک دانه رست شده روشن است و در عین حال شبیه به نوعی دانه برشته و تیره نیز است. این یک مقایسه نسبتاً پیچیده را برای کسانی ایجاد می کند که برای اولین بار آن را امتحان می کنند بدون اینکه بدانند کدام نوع است..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید